Modalitati surprinzatoare prin care somnul afecteaza creierul

somn

Lipsa de somn poate avea efecte grave asupra corpului tau, dar poate avea, de asemenea o influenta puternica asupra creierului tau. Cantitatea de somn de care avem nevoie in fiecare noapte variaza de la persoana la persoana, dar durata medie de somn este undeva in jur de 7 spre 8 ore si jumatate in fiecare zi.
In timp ce motivele exacte pentru care dormim sunt inca in dezbatere, expertii stiu ca privarea de somn este o problema foarte reala pentru multi oameni, inclusiv copii.

Pe masura ce oamenii petrec mai mult timp intr-o stare de veghe, pentru motive variind de la boala la locul de munca si program la obiceiurile de somn, ei ajung sa doarma tot mai greu si mai putin.
Lipsa de somn este cunoscuta a avea o gama larga de efecte asupra sanatatii, cum ar fi scaderea imunitatii, cresterea in greutate, tensiune arteriala ridicata si depresie. Dar ce s-ar putea sa nu realizam este masura in care privarea de somn poate avea un impact asupra  creierului tau. Pierderea de somn poate avea efecte foarte reale si, uneori, de durata asupra creierului tau. Acesta poate afecta abilitatile cognitive pe termen scurt, iar unele cercetari sugereaza ca o astfel de pierdere de somn ar putea duce chiar la leziuni de durata asupra creierului.
Sa exploram doar cateva dintre diferitele moduri in care somnul afecteaza creierul.

1. Privarea de somn afecteaza performantele cognitive

Aceasta probabil poate parea surprinzator, dar un somn bun intr-adevar imbunatateste performanta cognitiva generala, inclusiv atentia, concentrarea si judecata. Cercetatorii au demonstrat ca privarea de somn reduce atentia asupra sarcinilor vizuale si auditive si poate incetini semnificativ timpii de reactie.
Astfel de deficiente pot fi critice in situatii care necesita o mare atentie pentru mediu, cum ar fi conducerea unui vehicul in timpul unei furtune periculoase.
Potrivit statisticilor, aproape 20 la suta din toate accidentele auto din Statele Unite sunt cauzate de oboseala soferului, un procent enorm dintre respondenti, adica o treime, recunoscand ca au adormit la volanul unui vehicul in miscare.

2. Somnul ajuta la imbunatatirea memoriei

Nu a fost observata prea des, insa o legatura intre somn si invatare a fost observata, iar mai nou, cercetatorii sugereaza ca dorm dupa ce invata pentru a-si imbunatati memoria. Studiind creierul soarecilor, cercetatorii au putut sa vada cum micile animalute lipsite de somn au avut o crestere mai dendritica decat soarecii bine odihniti. Tepii dendritici care cresc la capetele neuronilor contribuie la promovarea si transmiterea informatiilor peste sinapse, rezultand o imbunatatire in comunicarea neuronala. Somnul profund, sugerat de cercetatori, rezulta in imbunatatirea invatarii si determina modificari structurale reale in creier.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *